Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










donderdag 22 januari 2015

Victorian Puzzle



Bij Ria (klik) en nog eens bij Ria (klik) zag ik vorig jaar een mooi patchworkpatroon dat ik later in het echt zag op de Bonnie Hunterdag van Quiltpalace (klik). 
Wat een leuke manier om restjes te verwerken, ik was helemaal verliefd.
Ja, zelfs in die donkerrode basiskleur van de quilts die ik daar zag.

Thuisgekomen natuurlijk meteen het internet afzoeken. Hoe heet zo'n quilt en vooral, hoe maak je hem?
Gelukkig vond ik het op de site van Barbara Brackman (klik) en wist ik de naam.
Dat niet alleen, ik zag ook een wybert die dus de basis van de Victorian Puzzle is. 
Deze wybert, of diamant, heeft in het midden een gedeelte dat aan één kant smal en aan de andere kant breed is. De rest van de wybert wordt aangevuld met lapjes.
Dat zou ik toch moeten kunnen.


Dus wat oude dunne vlieseline versneden tot wyberts en er wat mee gespeeld.
Genoeg restjes in voorraad. ;)






Doordat ik opeens veel en veel minder tijd voor mezelf overhield is de Victorian Puzzle daarna wat op de achtergrond geraakt. Maar niet vergeten!
Dit jaar ben ik weer begonnen. Natuurlijk weer op internet gezocht.
Vond ik toch deze site: Victorian Puzzle Lesson (klik alweer)!
Heel duidelijk. 


Van een oude map heb ik een mooie wybert gesneden met gelijke zijden. Voor het middenstuk een aparte mal. De middelste stukjes worden gesneden van een door mijn moeder geverfde lap. Dat vond ik een leuke basis. 

Dan doe ik aan beide zijden eerst een reepje uit de doos met zwartwit. Soms smal, soms breed. soms recht en soms niet. Daarnaast lapjes uit de doos met paarse lapjes.
Een lekker werkje als tussendoortje. Het hoeft niet perfect, dat is ook weleens leuk. :)

Met drie wyberts bijelkaar is het een hexagon. 
Bij het  verder puzzelen bleven de roze banen het meest in het oog springen.


Tot de rij die hierna kwam. Opeens zijn het de vijfhoeken die in beeld komen. :)
Ik vind het nog steeds leuk. 



Hier ga ik dit jaar verder aan werken.
:)

6 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Ik hou ontzettend veel van patchwork. Is prachtig hoe zo'n deken tot stand komt. Deze ziet er al veelbelovend uit. Maar met een ischias zou ik toch opletten hoor. Verzorg je goed !

Lieve groetjes, Tinne

Anoniem zei

Erg leuk! Elke keer als je er naar kijkt, zie je weer iets nieuws in de quilt.

Groetjes,
Renée

Pauline zei

Wat een geweldig patroon, wat een mooie kleurkeuze, spannend hoor!

Elizabeth zei

O, hier moet ik niet te lang naar kijken want anders wil ik dit ook...
Ik herken het plezier in dat spelen met lapjes en vormen, en wat een geweldige vorm om zo te gebruiken!
Beterschap Gina... lekker warm houden die rug!

Hobbyrita zei

Heel mooi en apart patroon, ideaal voor je restjes en je hebt een goed voornemen om hem af te maken, we zien het wel op je blog! Nog veel plezier ermee.
Grtjes, rita.

Corina zei

Super leuk! Veel plezier met dit creatieve project!

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.