Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 4 september 2015

Tutorial handwerkbuideltje naaien deel 1 van 2


Voor onderweg heb ik verschillende soorten tasjes om mijn handwerkjes in mee te nemen.
Meestal maak ik deze tasjes voor een bepaald doel. Dit keer werkte ik andersom. De lapjes van Lynette Anderson Design met allemaal naaidingetjes erop vroegen gewoon om een handwerktasje.
Omdat ik tijdens het maken van dit tasje veel foto's gemaakt heb, kan ik het met jullie delen.

Nodig:
Lapje voor de buitenkant: 70 x 27 cm voor de buidel + 27 x 27 cm voor de bodem + 70 x 13 cm voor de rimpelrand + restjes voor bandjes en 4 yoyo's.
Lapje voor de binnenkant: 70 x 27 cm + 70 x 27 cm voor de zakken + restjes voor afwerkbandjes.
Vulling: 70 x 27 cm + 27 x 27 cm.
Koord: minimaal 80 cm.
Naaimachinegaren, quiltgaren, spelden.


Begin met het quilten van de stof en de vulling met de voeringstof ertussen. 

Natuurlijk mooi recht en vooral haaks bijsnijden. De zakreep in de lengte dubbelvouwen en een randje bovenaan stikken.
Daarna deze lap voor de zakjes aan de zijkanten en onderkant vast zetten met een zigzagje. De vakjes kun je met de machine naaien. Precies zo groot als je ze wilt hebben. Zelf had ik een voorkeur voor het met de hand maken van de vakjes. Die naden zie je aan de buitenkant niet.

De korte kanten van tas en zakreep aan elkaar naaien samen met een extra reepje stof van 3 cm breed. Knip de rand kort af behalve de 3 cm brede strip! Die heb je nodig om alles mooi af te werken. 


Dan moet er natuurlijk nog een bodem in. Daarvoor de drie lagen van 27 x 27 cm op elkaar quilten en daar een cirkel uitknippen van 25 cm doorsnee. 

Speld de bodem in de tas. Verdeel daarvoor de bodem en het bovendeel in kwarten en dan in achten door er spelden in te steken. Door de spelden van zijkant en bodem op elkaar te leggen en vast te spelden, komt de bodem er perfekt in. Na het spelden alles met de machine naaien. Controleer of de naad helemaal dicht is en naai anders nog een rondje.  

 Nu de bodem er netjes in zit, kan het mooi afgewerkt worden. Hiervoor een strookje precies op maat van de omtrek snijden. Dit strookje sluiten en daarna om de bodem spelden. Vastnaaien met de machine. Naai het aan de buitenkant, zodat de rand daarna aan de bodem met de hand kan worden vastgezet.

Het is een wat lastig werkje, maar het maakt de boel wel zo netjes.



De handwerktas begint al wat te worden.
Volgende keer de afwerking. Anders wordt dit wel een heel lang logje. ;)

3 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Ik vrees dat ik mijn naaimachine terug zal moeten boven halen want het kriebelt als ik al deze prachtige creaties zien op jouw blog! Knap gedaan hoor !!!!

Pauline zei

Wat een enig buideltje, bedankt voor de duidelijke tutorial, nu de afwerking nog, zo te zien is dat ook gelukt.

Pauline zei

Vergeet ik helemaal te zeggen dat ik het een enig stofje vind!

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.