Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










dinsdag 6 oktober 2015

De perfecte vakantietas zelf maken deel 1



Vandaag wilde ik het hebben over het zelf maken van de perfecte tas voor op vakantie. 

Elk jaar maak ik voor mezelf een vakantietas. Elk jaar? Ja. Dan doe ik zeker iets fout zou je zeggen. Een goeie tas is volgend jaar ook een goeie tas toch? FOUT!!!
Elk jaar heb ik andere uitgangspunten en dus een andere tas nodig!

Dit jaar ben ik weer begonnen zoals altijd. Het uitzoeken van wat er eigenlijk in mijn tas moet als ik op vakantie ben.
Links zie je wat ik altijd maar dan ook altijd in mijn tas meesleep. Mijn make-up tasje, telefoon, tissues, pepermuntjes, schrijfblokje, pen, fototoestel en portemonnee.
Rechts zie je de gewone dingen plus de extra dingen voor in de stad toegevoegd: Parapluutje (zo lichtgewicht mogelijk), opvouwbaar boodschappentasje, regencape (ik wil nooit meer zo drijfnat worden als mijn eerste keer in Berlijn), mijn brace, verfrissingsdoekjes en een etui met alles wat je in buitenlandse wc's nodig zou kunnen hebben. Ik ben vergeten er nog een flesje water bij te leggen, maar die hoort er dus ook bij. O en een mapje voor kaartjes, plattegrond e.d. ook al staat het op mijn telefoon. ;)
Samen is dit al een heel gewicht. De tas moet dus niet alleen groot genoeg, maar ook stevig genoeg zijn om dat gewicht te kunnen dragen. 


Dan moet je nog weten waarvan je de tas wilt gaan maken. Moet het wasbaar of waterdicht zijn? Een luxe stofje of juist een stoere stevige stof, patchwork, gehaakt, geborduurd of gebreid, of heb je een leuk lapje in je voorraad dat je wilt gebruiken? Allemaal overwegingen waardoor een tas er steeds weer heel verschillend uit kan zien. 

Natuurlijk zijn er spuitbussen om je stoffen tas spatwaterdicht te maken. Maar dat maakt ze nog niet geschikt om ermee door de regen te lopen. Hou dat in gedachten als je voor een leuk lapje kiest. Maar er zijn natuurlijk ook prachtige materialen die wel waterdicht zijn. Of verzin een andere methode om je tas waterdicht te maken.Wil je dat ene speciale dunne lapje toch gebruiken? Gewoon doen. Er zijn allerlei mogelijkheden om stoffen te verstevigen. 

Mijn tas moest dus van stevige stof worden en tegen een flinke regenbui kunnen. 
Als eerste heb ik gesnuffeld in mijn eigen kast. Want dat is altijd het goedkoopste. ;)
Het werd een gordijnstof van Ikea, samen met wat knalroze voor de voering. Toen heb ik er nog een zwart met witte noppen lapje bijgedaan voor wat extra pit. Want ik hou niet zo van lichtblauw.

Ja en dan is het nu tijd om naar de maten van de tas te gaan kijken. 
Hoe dat aan te pakken, daar zal ik het de volgende keer over hebben. :)

4 opmerkingen:

Marian zei

Handig, ben benieuwd naar het vervolg van je tas. In de loop der jaren heb je natuurlijk inmiddels al een aardige voorraad handige tassen aangelegd.

Anoniem zei

Ik ben erg benieuwd, kan er ook nog wel eentje gebruiken. Ik blijf je volgen, succes.

baukje zei

Ik ben ook erg benieuwd, zeker omdat ik vaak tassen maak. Zowel kleine schouder/crossover tassen voor mezelf als ook tassen voor de verkoop. Die laatsten mogen niet te veel werk vragen want ik'verkoop ze niet duur, omdat ze anders niet verkoopbaar zijn. Dus kom maar op........

Hobbyrita zei

Je maakt elke vakantie een nieuwe tas, je hebt veel goesting moet ik zeggen, dat heb ik er echt niet voor over. Natuurlijk maak je ze dan naar je eigen behoefte en uit het materiaal dat je zelf wil, da's een groot voordeel. Veel plezier ermee!
Grtjes, rita.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.