Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










vrijdag 30 september 2016

Een stoffig prullenbakje met de hand gemaakt


De afgelopen tijd heb ik ieder vrij moment in de tuin doorgebracht. Wat een heerlijke nazomer! 
Ja en niet om mijn tuin op orde te brengen, maar om lekker relaxt met kleine lapjes aan het werk te zijn. :)
Een prullenbakje bleek toch wel heel erg handig om te gebruiken bij het werk met kleine lapjes en heel veel kleine draadjes en knipseltjes. Dus toch maar eentje gemaakt.

Voor dit prullenbakje heb je nodig: 1 fat quarter, 1 plastic kwarkbakje, wat restjes vulling en wat garen. Voor de versiering ook nog wat band en kraaltjes.
Achteraf bleken de maten als volgt te zijn: De bodem is 10 cm rond, daarvoor is een lapje van 12 x 24 cm nodig. De body van het prullenbakje is 12,5 cm hoog geworden. Het lapje daarvoor was dus 30 x 27 cm.  

Als eerste heb ik het kwarkbakje in ringen geknipt. Maar zelfs de kleinste ring was nog te wijd.  Met een plakbandje was hij precies op maat te maken, namelijk precies om de bodem passend.

De bodem was de mal voor de  twee cirkels vulling. 

Daarna heb ik twee cirkels op de stof getekend met behulp van diezelfde bodem. Wel een extra rand aangeknipt bij allebei.
Een rijgsteekje om beide ronde lapjes om ze te laten rimpelen.

Dan nog een stukje vulling op de andere kant en weer een gerimpeld rond lapje erover. Het klinkt wat ingewikkeld, maar de foto's maken het vast wel duidelijk. Er moet dus aan beide kanten vulling en een lapje. De vulling is wat kleiner geknipt i.v.m. met de naar binnen gevouwen rimpelrand. 

Rimpel de tweede cirkel en maak met je nagel een scherpe rand. Vouw dan de rimpelrand naar binnen langs die rand en zet vast


Voor de body van het prullenbakje heb je een lapje nodig van ruim twee handen breed. Ik zat buiten zonder centimeter, dat is wel duidelijk. ;)
( 30 x 27 cm)
De bodem past dan perfect in de dichtgenaaide sleuf voor de body.
Deze zijkant lijkt nog heel lang in verhouding, maar hij komt dubbel en dan zijn alle naden ook meteen weggewerkt. 


De bodem en één smalle kant van de body heb ik met behulp van spelden in vieren verdeeld. Daarbij meteen een randje van de body naar binnen gevouwen.
Zo krijg je de delen netjes op elkaar genaaid.
Keer het werk. Je ziet nu het zoompje. Vouw ook een zoompje in de andere kant van de sleuf van de body. Verdeel de stof van bodem en body weer in vieren m.b.v. spelden. Haal de stof van het prullenbakje door de ring van het kwarkbakje. 

De stof van de body om de ring vouwen en op de bodem vastzetten.

Daar kun je natuurlijk ook een leuk randje tussen naaien. ;)


Het enige dat je nu nog moet doen, is het plastic randje helemaal naar boven in de dubbele stof schuiven en er een randje onder naaien zodat het blijft zitten.



Dit was dus de bedoeling: De rand met het plastic bandje draaien zodat de inhoud van het bakje afgesloten wordt. Alle draadjes en stofrestjes passen er makkelijk in.


Het werkt perfect!
Ik heb me laten gaan en er nog wat bedeltjes aan genaaid. :)


Maar zonder was natuurlijk ook helemaal goed geweest. 
In ieder geval ben ik blij met mijn prullenbakje en het is volop in gebruik buiten èn binnen. :)


3 opmerkingen:

de DIY Diva zei

Wat handig om een kwarkbakjesbodem te gebruiken! Ik heb al veel van dit soort stoffen mandjes gezien online, en ook enkele gemaakt. Maar dit idee kende ik nog niet. Leuk voor volgende keer.

Corina zei

Oh wat goed! Ik had me al wel eens afgevraagd hoe zoiets gemaakt wordt, heel duidelijk hoor je beschrijving. (Nu snel m'n bakje kwark leeg snoepen?)

Corina zei

Oh wat goed! Ik had me al wel eens afgevraagd hoe zoiets gemaakt wordt, heel duidelijk hoor je beschrijving. (Nu snel m'n bakje kwark leeg snoepen?)

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.